Kont op de grond

Stel je een kleuterklas voor waar kinderen vrij bewegen, moeiteloos schakelen tussen activiteiten en met volle aandacht leren. Geen tijdverspilling aan stoelen aanschuiven en wegzetten—maar een natuurlijke leeromgeving waarin kinderen bewegen zoals ze van nature horen te doen.

Al 3 jaar lang maken wij ons hard voor #kontopdegrond en meer dan 250 scholen gingen je voor. De resultaten zijn indrukwekkend:

•⁠  ⁠ruimtewinst
•⁠  ⁠tijdwinst
•⁠  snellere lesovergangen
•⁠  geen gehannes met stoelen
•⁠  ⁠bewuster pedagogisch ondersteunen
•⁠  meer verbinding met kinderen
•⁠ meer ruimte voor spel op de grond
•⁠  minder stoelen nodig
•⁠  ⁠bewuster van korte spanningsboog daardoor efficiënter gaan lesgeven
•⁠  ⁠nieuwe manier van zitten was een zetje naar het anders organiseren van onderwijs, een domino effect
•⁠  ⁠beredeneerd blijven kijken

Kinderen passen zich razendsnel aan, vaak sneller dan de leerkrachten zelf. De grond wordt de norm, en stoelen worden alleen ingezet wanneer het écht bijdraagt aan het welzijn en de ontwikkeling van het kind. Hieronder lees je meer wetenschappelijke inzichten en tools om ook in jouw klas met de kont op de grond te gaan. 

¹ Kenniscentrum sport en beweging (2023), Een vaardige start voor kleuters, https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?action=file.download&file=11554&m=1709559871&utm

² LSM-A Bewegen en Ongevallen/Leefstijlmonitor, RIVM, VeiligheidNL i.s.m. CBS (2023), Zitgedrag, https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/zitgedrag

³ NJi (2023) Cijfers over beweging, https://www.nji.nl/cijfers/beweging?#aantal-kinderen-en-jongeren-die-voldoende-bewegen

⁴ Hartikainen, J., Haapala, E. A., Sääkslahti, A., Poikkeus, A., & Finni, T. (2022). Sedentary patterns and sitto-stand transitions in open learning spaces and conventional classrooms among primary school students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(13), 8185. https://doi.org/10.3390/ijerph19138185

⁵ van der Veer , G. (2022). The relationship between motor performance and executive functioning in 3- to 5-year-old children: does operationalization matter?. University of Groningen. https://doi.org/10.33612/diss.213358936

⁶ Mazzoli, E., Teo, W. P., Salmon, J., Pesce, C., He, J., Ben-Soussan, T. D., & Barnett, L. M. (2019). Associations of class-time sitting, stepping and sit-to-stand transitions with cognitive functions and brain activity in children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(9), 1482.